„Всичко, всичко” от Никола Юн е една сладко-горчива,
нежна и запленяваща история за силата, любовта и надеждата, която е жива, дори
когато всичко изглежда изгубено. Книгата провокира теми за дълбок размисъл,
поднесени по възможно най-лекия и разбираем от всяка аудитория начин – чрез
изключително интересния начин на писане на авторката, който съчетава типичния
за романите с романтичен елемент увлекателен и ненатоварващ стил и далеч
по-задълбочения такъв, характерен за по-сложните и многопластови книги,
поставящи въпроса за смисъла на живота и ролята на любовта в него. „Всичко,
всичко” е написана по удивително красив, трогателен и докосващ душата начин,
който, веднъж достигнал кулминацията си, ме накара да настръхна от вълнение.
Този изключително емоционален и многостранен роман е способен да достигне до
сърцето на всеки читател, да го качи на въртележка от емоции и предположения за
по-нататъшното развитие на сюжета и да го остави копнеещ за още от тази
пленителна история.
Романът е разказан от първо лице, от името на
главната героиня, което ни позволява да надникнем в нейния личен свят, да
съпреживеем чувствата и размислите й, да се поставим на нейно място в нелекия й
живот. Историята е гарнирана с малки и изключително приятни изненади от типа на
страници от дневник и списания, чатове, имейли, уебстраници и тук-таме
илюстрации, които внасят разнообразна нотка и допълнителен щрих към
настроението, доминиращо в съответната част на книгата – дори и една черна
страница, която стои много екзотично и се отличава на фона на останалите бели.
Историята е разгърната в няколко аспекта и Никола Юн разглежда всеки от тях
изключително подробно – болестта на главната героиня, първата й (и почти
невъзможна) любов, личните й разсъждения и докато любовната сюжетна линия е
сравнително предвидима, собствената история на момичето е наситена с неочаквани
обрати, които идват като гръм от ясно небе за читателя. Бих разделила сюжета на
книгата на няколко части, всяка от които определям с конкретна емоция или
вътрешно преживяване. Много ме изненада присъствието на проникновени философски
теми в книга, в която очаквах да се набляга на романтичния елемент, но мотивът
за смисъла на живота, засегнат в романа, ме накара да си задавам въпросите: „Наистина
ли животът е съвкупност от повратни мигове, всеки от които е ключов за
действителността и състоянието на настоящия момент, възможно ли е наистина да
съществува паралелна реалност, в която живее наше алтернативно Аз и ако никой
не те обича, съществуваш ли наистина?”
„Всичко, всичко” разказва затрогващата история на
18-годишната Маделин Уитиър, която страда от ТКИД (тежък комбиниран
имунодефицит), който я прави алергична към почти всичко на света, и имунната й система
е невероятно крехка. Заради заболяването си Маделин води изключително изолиран
и еднообразен живот – никога не е излизала навън, въздухът, който диша, е
пречистен и филтриран, а единствените хора, които някога е виждала, са майка й
и медицинската й сестра. Лишеният от всякакви възможности живот далеч не е
попречил на интелектуалното развитие на момичето – напротив, Мади е страстна
читателка, пише рецензии на книги и се изразява изненадващо сложно и
интелигентно за възрастта си. В началото на книгата изглежда, че героинята е
напълно примирена и почти доволна от начина си на живот, свикнала е с него и не
желае промяна. Докато един ден в отсрещната къща не се нанасят нови съседи,
един от които е и енигматичният Оли – облечен изцяло в черно, не разкриващ нищо
за себе си чрез поведението си и правещ последни причастия на кексове, всячески
стараейки се да привлече вниманието на съседката си Маделин. Двамата се
запознават първо онлайн, а след това и на живо – разбира се, след щателна
проверка на здравословното състояние на Оли. Срещата им се оказва съдбоносна,
защото Мади осъзнава ясно, че е почти сигурна, че ще се влюби в него, и че това
ще я накара да иска още и още от онова, което не може да има. Оттук нататък
двамата се впускат в спиращо дъха споделено преживяване, непредвидимо и
изпълнено с напрежение, защото всеки миг би могъл да се окаже фатален.
Възхитих се на духовната сила и борбеност на
Маделин, която не се предаваше въпреки тежкото си заболяване, на смелостта й да
поеме огромен риск и да изложи живота си на опасност в името на любовта, да се
жертва, за да прекара няколко безценни и неповторими дни с момчето, което обича.
Книгата се движи под мотото „Най-големият риск е изобщо да не поемаш такъв” и
това се превръща в личния девиз и рефрен на момичето, което решава, че просто
да бъдеш жив не е достатъчно – животът трябва да се живее. Мади е изключително
силна, храбра, но и чувствителна героиня, която надскача страховете си и не се
бои да живее за деня, използвайки максимално всеки миг от краткия живот, който
смята, че й е отреден, което е загатнато от заглавието на книгата – такава според
мен е символиката му. Ключовият елемент в живота й е Оли – чаровното момче,
което обожава да се движи, кипи от живот и притежава душа с всякакви багри и
нюанси, забавен характер и остроумие, момчето, което я изважда от 18-годишния
застой и я кара да копнее да граби с пълни шепи от живота, докато може – но за
разлика от на моменти безразсъдната Маделин, той е изключително мил, грижовен и
разумен, преценявайки и давайки си сметка за рисковете, които поемат, но готов
да я подкрепя и да й бъде опора във всеки един момент.
Хареса ми, че авторката даде на героите си нужното
време да се опознаят, а не се влюбиха веднага, направи ми впечатление колко
силна беше симбиозата им и как двамата се допълваха един друг – сякаш всеки се
вкопчи в другия като удавник за сламка, която запълва празнините в душата му. Любовта
между двамата се изразяваше в малките неща и жестове, които се оказват
по-големи, отколкото подозираме, и водят до неочаквано мащабни последици.
Допадна ми и това, че въпреки че четивото засягаше теми като самотата,
обсебващата любов и домашното насилие, те бяха поднесени по възможно най-лекия
и ненатрапчив начин, без да натоварват читателя емоционално и да го обременяват
с предразсъдъци за по-нататъшното развитие на сюжета в книгата. Второстепенните
герои бяха чудесно изградени и всеки имаше своята важна роля за историята –
например майката на Маделин беше въплъщение на родителската обич, нежността и
грижовността, но събитията взеха неочакван ход, когато авторката заклейми
прекалено обсебващата и задушаваща, и понякога едностранна връзка родител-дете.
Медицинската сестра на Мади Карла бе страхотен човек, който е отдал цялото си
внимание, време и грижи на момичето и Мади виждаше в нейно лице приятел, към
когото винаги може да се обърне за опора и съвет. Дори бих казала, че връзката
на двете бе най-добре изградената в цялата книга и че Карла бе повече втора
майка за Мади, отколкото просто медицинска сестра.
„Всичко, всичко” е една изключително трогателна и
красива история за смелостта да признаеш пред себе си, че далеч не познаваш
всичко от живота, и да се гмурнеш в него, за да го опознаеш – каквото и да ти
коства това. Това прекрасно четиво представя любовта като движеща сила и
подбудител на действия, на които не си и подозирал, че си способен, и ме накара
да бъда изключително благодарна за всеки миг, в който не споделям съдбата на
Маделин, за това, че мога да излизам навън, когато пожелая, да оценя малките
жестове в живота, да се замисля за всичко, което досега бях приемала за
даденост. Тази книга, която нарекох „многопластова”, защото на пръв поглед е
натоварваща и тежка, на втори – романтична и лека, а на задълбочен поглед –
възхитителен начин да поднесе тези теми за размисъл, определено дълго няма да
излезе от ума ми и ще вълнува мислите ми, и повече от много други книги си
заслужава прочита. Изключително се радвам, че я прочетох, и я оценявам
заслужено с 5 от 5 звезди.
Сърдечно
благодаря на издателство Ибис за предоставеното предварително копие от книгата –
изключително приятна и прекрасна изненада!
Прекрасно ревю ^^ С огромно нетърпение чакам официалното и излизане !
ОтговорИзтриванеПрекрасно ревю ^^ С огромно нетърпение чакам официалното и излизане !
ОтговорИзтриванеБлагодаря ти много! ^^ Ако още не си я прочела, силно я препоръчвам! ^_^
ОтговорИзтриване